fredag 11 mars 2011

Naturkatastrof

Följer rapporteringen från jordskalvet och tsunamin i Japan. En fruktansvärd naturkatastrof som än så länge inte verkar ha nått fler länder, men det är utfärdad tsunamivarning i 50 länder.

TV-bilderna visar människor i bilar som försöker fly som dras med i flodvågen, hus som brinner och flyter och ett oljeraffinaderi och ett kärnkraftverk som brinner. Känslorna är många och starka. Sorgen och frustrationen över att inte kunna göra något när man ser direktsända bilder på katastrofens framfart är enorm.

Konsekvenserna är oblickbara just nu. Det enda vi kan konstatera är att vi kommer att behöva mycket solidaritet och medmänsklighet i världen framöver.

Pingat på intressant.

2 kommentarer:

  1. Ja det är fruktansvärt att höra och se på rapporteringarna från Japan.
    Och samtidigt så stärks mina åsikter kring kärnkraften som energikälla, vi vet inte om en ny kärnkraftskatastrof håller på ske nu i Japan, återigen så visar det sig att mänskligheten kan inte hantera kärnkraft.

    Tänker ibland om man istället hade byggt upp en organisation som hade varit beredd att åka ut och hjälpa till och bygga upp istället för att lägga pengar på krig och militär så tror jag att vi fått en bättre värld. Tänk alla de pengarna till uppbyggnad istället för till krig...
    Gydvan

    SvaraRadera
  2. Jag håller helt med dig.
    Och jag blir bekymrad och lite irriterad när jag läser på Twitter och andra ställen där människor som förespråkar kärnkraft nu kallar kärnkraftsmotståndare för "osmakliga" för att vi drar in frågan om framtidens syn på kärnkraft i debatten nu. De menar att "det här är på riktigt", och att vi försöker vinna "osmakliga poäng" i kärnkraftsdebatten.

    Jag vet att det här är på riktigt. Tjernobyl var också väldigt mycket på riktigt. Det gör mig skräckslagen att vi vilar våra energibehov på kärnkraft. Det finns inga kärnkraftverk som kan stå enmot allt. Hur många förluster tycker kärnkraftsförespråkarna är rimligt? Jag tycker det är självklart att lyfta in kärnkraftsfrågan i debatten när det händer en katastrof som denna. Det är ju just på grund av sånt här som vi inte vill ha kärnkraft. Vi måste satsa mer på andra energikällor, något annat är otänkbart.

    SvaraRadera